I ett nyhetsbrev som publicerades den 7 oktober 1999 (länge sen, jag vet) i New England Journal of Medicine så visade en italiensk forskningsstudie att glycyrrhizic-syra, den aktiva ingrediensen i lakrits, minskar testosteronnivåerna hos män. Endast 7 gram lakrits per dag i fyra dagar var tillräckligt för att minska mängden testosteron med ett medelvärde på 44%. Hormonnivåerna återgick till det normala efter fyra dagars uppehåll, sade teamledaren Dr. Decio Armanini från the University of Padua.
Extraktet från lakritsroten används ofta som smaksättare i halstabletter och godis så jag rekomenderar att ni kollar extra noga på innehållsförteckninen innan ni köper godis. F.ö. gäller INTE det här den syntetiska varianten av lakrits som faktiskt är den mest använda idag.




Detta minns jag att jag har läst, därav jag alltid tänkt att lakrits ger upphov till gynekomasti, vilket det borde kunna göra. DÃ¥ testosterone halten i kroppen gÃ¥r ner, dÃ¥ fÃ¥r ju östrogenet större plats och pÃ¥ sÃ¥ sätt kanske ge en lite “gyno”, eller tänker jag helt fel. Dock mÃ¥ste du väl äta lakrits mer än 4 dagar för att uppnÃ¥ denna effekt.
April 5, 2008 @ 8:51 am
Richard Bjuvhage: Om du tänker på hur hormonförloppet ser ut så förstår du att det är omöjligt (mig veterligen) att få förhöjda östrogenvärden pga. att du sänker ditt testosteron.
För östrogen bildas utifrån ditt egna testoterone och minkar då testosteronet ska även aromiseringen till östrogen minska.
Dock är det ju känt att gynekomasti uppkommer pga. hormonrubbningar och lakrits gav ju just det… SÃ¥ det är svÃ¥rt att veta… Gjorde dock en sökning och det finns ingen forskning som tar upp ämnet lakrits och gynekomasti.
Over and Out!
April 5, 2008 @ 10:21 am
Det gäller alltså bara män? Minskar inte testosteronhalten hos tjejer också av lakrits?
April 7, 2008 @ 9:12 pm
Nilla: Studien utfördes tyvärr enbart bara på män. Kvinnors och mäns hormonsystem ser ju som du säkert vet inte exakt likadant ut och därför går det inte direkt att överföra resultatet från denna studie till kvinnor. Ska gräva lite djupare i detta senare ikväll.
April 7, 2008 @ 9:27 pm
det vore intressant. Själv är man lakritstorsk så det vore trevligt om det inte var negativt för tjejers styrketräning. Tack för en bra blogg!
April 7, 2008 @ 11:39 pm
Nilla: Sökt runt efter forskning på detta men har inte hittat något alls tyvärr. Frågade även en läkare och han sa att han inte visste, men att det finns en blodtrycksförhöjande effekt av lakrits som både gäller kvinnor som män.
April 8, 2008 @ 2:15 pm